Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących ich terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup kasy fiskalnej w wysokości 90% jej ceny zakupu netto (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
Prościej: jeśli dokona się instalacji urządzenia fiskalnego w terminie, to można odliczyć sobie od podatku 90% ceny netto tego urządzenia, nie więcej niż 700zł. Co oznacza, że koszt, jaki musi być poniesiony na urządzenie fiskalne jest w znaczącej części "refundowany" przez Państwo.
Odliczenie o którym mowa odliczane jest od podatku VAT.
Natomiast dla podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, określono specjalne warunki, których spełnienie umożliwia zwrot określonych przepisami części kwot wydatkowanych na zakup kas.
Prościej: jeśli nie ma z czego rozliczyć ulgi, bo nie jest się płatnikiem VAT, to i tak można dokonać przysługujące odliczenie.
Dokonanie zwrotu następuje pod warunkiem posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę fiskalną,
złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania, rozpoczęcia ewidencjonowania nie później niż w obowiązujących terminach.
Prościej: żeby skorzystać z odliczenia należy zapłacić za urządzenie fiskalne i przed uruchomieniem złożyć w kancelarii urzędu skarbowego zawiadomienie (przykładowa treść poniżej). Koniecznie należy pamiętać, żeby nie zapomnieć zacząć używać urządzenie fiskalne.
Przykładowa treść zawiadomienia (pełna forma rzecz jasna wymaga nagłówka urzędu, miejscowości, daty i podpisu):
Niniejszym informuję, że w związku z prowadzoną przeze mnie działalnością gospodarczą (NIP: XXXXXXXXX), z dniem XX.XX.XXXX rozpoczynam ewidencjonowanie przychodów ze sprzedaży przy pomocy urządzeń fiskalnych, które będą zainstalowane pod adresem: .............. w liczbie sztuk: .............. .
Nie ma żadnego oficjalnego druku zgłoszenia - w Internecie łatwo jest znaleźć zgrabniejsze, niż podany powyżej przykłady. Istotne jest to, że jeśli się zgłoszenia nie zrobi (nawet odręcznego na byle kartce), to niestety odliczenie nie będzie przysługiwało.
Zgłoszenie można dokonać w dowolnym terminie, pod warunkiem, że będzie to przed datą, od której mamy obowiązek fiskalny.
Nie ma potrzeby, aby podawać konkretne modele urządzeń.
BARDZO ISTOTNE: odliczenie przysługuje wyłącznie w oparciu o nadany nam numer NIP oraz tylko przy pierwszym zakupie urządzeń fiskalnych. Jeśli planujemy instalację więcej niż jednego urządzenia, a nie podamy w zgłoszeniu ich liczby, to odliczenie będzie przysługiwało tylko na jedno urządzenie fiskalne. Za pozostałe będziemy zmuszeni zapłacić pełną kwotę z własnych środków.
Uzyskanie zwrotu za zakup urządzenia fiskalnego
Odliczenie za zakup urządzenia fiskalnego może być dokonane w rozliczeniu podatku VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas/drukarek fiskalnych, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym, jeśli kwota odliczenia przewyższa aktualne zobowiązanie.
Uzupełnienie: powyższe dotyczy tych firm/osób prowadzących działalność fiskalną, które są płatnikami VAT i mają z czego odliczyć. Poniżej podany jest opis dla pozostałych firm/osób.
W przypadku podatnika wykonującego wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub zwolnionego z podatku VAT zwrot następuje na wniosek składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek musi zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz NIP, dane identyfikujące podmiot prowadzący serwis urządzeń fiskalnych oraz podmiotu, który dokonał ufiskalnienia (zwykle jest to ta sama firma), oryginał faktury potwierdzającej zakup wraz z dowodem zapłaty całej należności za urządzenie fiskalne, informację o numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu. Urząd skarbowy dokonuje zwrotu w ciągu 25 dni od dnia złożenia wniosku.
Nieszczęście - czyli kiedy urząd skarbowy zmusi nas do oddania odliczonej kwoty
Podatnicy są obowiązani do zwrotu uprzednio odliczonych lub zwróconych kwot w związku z ich wydatkowaniem na zakup kas fiskalnych w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
- zaprzestaną ich używania,
- nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,
- zaprzestaną działalności,
- nastąpi otwarcie likwidacji,
- zostanie ogłoszona upadłość,
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
- dokonają odliczenia ulgi nie spełniając wszystkich warunków, które uprawniają ich do korzystania z odliczenia.
Prościej: przez 3 lata nie wolno nam z firmą zrobić nic, poza jej rozwojem.
Pamiętać też należy o przeglądach (obowiązkowo: raz na 2 lata, praktyczniej i bezpieczniej (ale przepisy tego nie wymagają): raz na rok).